tisdag 7 december 2010

JULGRANSINSPIRATION




Om man ger sig ut på nätet och googlar julgran, eller snarare christmas tree, så hamnar man rätt snart på hemdekorens-och-piffelipiffets drottning Martha Stewarts hemsida. Jag har nog aldrig varit på denna sida, jag är inte så överdriver Martha Stewart med min snudd på matlagningsfobi, ska jag erkänna. Men vill man ha inspiration till julgranar så fanns det en heeeeel del :)
Och i granen kan det piffelipiffas, den står ju bara ett par veckor och jag har mest vitt omkring den (ehhhhh, vita väggar - check, vitlaserade golv - check, vita plymåer i fåtöljerna - check...) Jag har siktet inställt på en röd gran i år, coh tycker den ovan var väldigt vacker. Nedan följer en hel uppsjö med julgransinspiration och dekor.



 En till röd variant, här lite fint kombinerat med silveränglar.



Lite mer klassisk med inslag av brunt och halmfärger. Lite lantlig i sitt uttryck och inte för just mitt hus, men vacker ändå. Lägg märke till julgransfoten. Jag bodde i England en massa år, och där hade man sådan här typ av julgransfot, en stor kruka som man fixerade julgranen i (ibland med tegelstenar!). Snyggt men bökigt.


En till lantligare sort. Liknande denna dekor hade vi i granen i huset i Alperna förra julen, dels för alla barnens skull, och dels för att det kändes helrätt där. Det är min söta mor som har dunderkoll på hur julgranen skall kläs och fostrat mig i välklädda granar i över 20 år ;)


Kanske har man bara utrymme för en liten gran? Här en vacker i turkos och silver.


... och en till turkos och silver. Sån här gran har vi också haft i föräldrahemmet många gånger....


...och innan det hade vi favoriten vit julgran i tio år. Det kan bli lite stelt och tråkigt, men här är det vita väldigt fint kombinerat med guld. Också en favorit. Men som sagt, jag har tröttnat lite på vit gran just nu och dessutom blir det lite "mesigt" mot alla mina kritvita väggar. Men denna favorit återkommer säkert snart igen, jag har flera uppsättningar julgransdekor! :) PS Lägg märke till julgransfoten igen, en snygg kruka.



Sist men också minst en liten barngran, kanske en liten grantopp eller en kvist i kruka med lite karameller i. Söt. Lycka till hoppas du fann inspiration!



Bilder Martha Stewart

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar