torsdag 20 januari 2011

FORMEX


Idag öppnar Formex mässan, och det är ju en inredningsmässa för nordisk design. Två gånger per år (inför höstsäsongen och inför vårsäsongen) går den av stapeln, och vänder sig i första hand till agenter, grossister, importörer och inköpare - dvs detaljhandeln som håller på med inredning. Alla prylarna som du kommer att se i butikerna senare. Om arkitekterna och inredningsarkitekterna helst går på Stockholm Furniture Fair i februari för att se hur våra vindar blåser, så är denna mässa också omtyckt som "grädden på moset" eller kanske mer sockret uppe på kakan... Jag skall inte gå då jag är utomlands, men jag vet att årets tema är Glorious Mix dvs lyx och flärd. Stora internationella trendprediction-byråer som jag ibland läser förklarar det med att nu har vi befunnit oss i "recession" så länge, med hantverk, tryggt och naturnära som trygghetsgivare. Och nu kastar vi oss huvudstupa in i upp-svingen, med lyx och flärd alltså. Blir kul att se hur denna ådra ter sig i Sverige under året. Som alltid, ta nya trender med sans och introducera produkter i ditt hem som tillför dig själv eller ditt hem något. Så "dumköp" inte bara för att någon säger att det är inne... I slutändan är det ju oftast någon som vill tjäna pengar på dig, kom ihåg det ;)
Jag tror att lyx kan tolkas som vad som är lyx för dig, kvalitet, hållbarhet, sånt som gör just dig glad. 

1 kommentar: