torsdag 17 februari 2011

FASADFÄRG PÅ SEKELSKIFTESVILLA I TRÄ



Nyss var jag hemma med en designpartner hos en kund på Djursholm. Kunden hade en fantastisk sekelskiftesvilla i trä. Huset hade fantastisk form, med brutet sadeltak och vackra spröjsade fönster, burspråk i takkupor et al. Och en fantastisk riktig förstubro, eller mer en "porch" som man gärna säger om amerikanska New England hus som har en stor veranda som används som ett uterum. Gärna i anslutning till kök, med soffa och matplats på - precis som detta hus jag var i idag. Men huset var - rosa. Så jag lovade henne ett färgförslag på fasad senare idag, och det ser ni här. Mitt färgsättningsförslag är som på huset ovan (inte kundens hus) vackert bruten vit med grå fönsterfoder, och krispigt vita fönsterbågar.




En "vit" fasad är egentligen inte så vit när man tittar på färgprovet i butiken. Det är ganska grått och "murrigt vit". För när man målar en fasadfärg utomhus så drar kulören upp i kulörstarkhet och ljushet. (Dvs om färgprovet är ganska starkt gult, så blir det på fasaden troligen skrikgult och dessutom ljusare.) Så man brukar säga att fasadfärger ser "lite smutsiga" ut på det verkliga färgprovet i butiken, men när det sen kommer upp på fasaden är den upplevda färgen mycket ljusare. Och förhoppningsvis den färg man vill ha! Bäst gör man i att måla en bit vägg på söder- och en på norrsida innan man gör hela huset. Jag tror kunden på Djursholm blir mycket nöjd med detta färgval, det är klassiskt och ändå tidsenligt snyggt just nu.

5 kommentarer:

  1. Underbar villa!
    Hittade hit genom en annan blogg och det gjorde mig inte besviken. Återkommer med säkerhet måste sova nu.
    Kramar Anette

    SvaraRadera
  2. Du är så välkommen hit. Hoppas du hittar inlägg som du gillar :)
    Karin

    SvaraRadera
  3. Jättefint!!!
    Mest är jag avis på alla som h a r en sekelskiftes villa. Särskilt de som köpt den för inga pengar alls någonstans där jag ändå inte vill bo och renoverat fint och tidsenligt. För i Stockholmstrakten är man ju inte direkt ensam om att vilja detta :-)

    Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Hej ett år senare!
    Vi ska måla vårt hus denna sommar och funderar på just vitt med grå foder. Jag såg detta och vill ha exakt de tonerna. Så jag undrar om du vet vad det är för kulörnummer?
    Vårt hus är idag målat med en röd oljefärg.

    SvaraRadera
  5. Hej, jag skulle titta på denna länk, Alcros vita färger. Jag gissar att huset är någonstans där Äggskal- Emalj som de kallar dem. Grå foder hittar du där också, typ Kitt.

    http://www.alcro.se/trafasad_white.aspx

    Jag har även ett färgsättningsinlägg idag, se på

    http://studiokarin.blogspot.se/2012/04/fargsattning-av-ett-trahus.html

    Lycka till! // Karin

    SvaraRadera