onsdag 4 april 2012

ETT NYBAKAT UTERUM I MODERN STIL



Hej hopp nu är det vååååår! Om inte på vädret (hagel och solsken omvartannat) så märker jag att det är vår på kundförfrågningarna. Det är många altaner och uterum just nu. I förra veckan ritade jag ett uterum med jättealtan till ett modernt hus som jag skall visa er. På en jättealtan - som detta blev - kan man ju kosta på sig att dela in ytan i olika sektioner, till exempel att definiera ett uterum kring matplatsen med endast en pergola-ram som ovan. Så enkelt, men ändå så snyggt och mysigt. Om man vill kan man ju med tiden bygga in med tak eller en hel vinterträdgård, men vill man bara känna på rumsvolymen kan man ställa upp den enklaste ramen som ovan.



FÖRE. Utgångspunkten var detta hus. Rakt och modernt i sin arkitektur.

EFTER. Jag har lagt altanen utmed hela husets längd. Varför? Jag tror inte det finns något som heter för stor altan... Har du ändå släpat ditt virket, snickarna på plats, gräver ut för grunden, då är det lika bra att ta i lite. Du kommer aldrig att ångra dig. Jag har på denna stora altan planerat in matgruppen i en rumsvolym framför köksdelen. På andra halvan byggs ett insynsskydd från grannen, där man kan låta några snygga klängväxter (typ klematis) svinga sig upp i ribborna. Vid denna halva har man loungedelen, med soffa och mysiga fåtöljer. Trappan är stor och tilltagen, för att man skall kunna gå upp och ned lite som man vill och inte behöva ha en rutt just fram till en smal trappa. 



Modernt formspråk, smalribbigt insynsskydd och en pergola-ram. Klart! Färdigt att njuta av sommaren :) Nu mina vänner ska jag ut i solen och hämta hem alla mina små kycklingar!


Bild 1 Skeppsholmen, ritningar studio karin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar