fredag 31 augusti 2012

FOLKLOREINSPIRERAT - MIXA GRAFISKT FRÅN NÄR OCH FJÄRRAN



Ah! Den mattan va? Grafiska mönster och ljuvliga dova pasteller och garanterat äkta och bara ull. Yum yum. Jag har ju nyss köpt en matta till vardagsrummet - visad här - och jag är ju så in i bengen svag för äkta mattor och kelimmattor. Jag tror det är hantverket och äktheten, det genuina och att man faktiskt investerar i en produkt till hemmet - som man gör när man köper en designmöbel - som tilltalar mig. Jag har eliminerat alla tråkmattor från stora varuhus hemma och det ligger nog en äkta variant i alla rum. Någon enfärgad finns kvar i en hall för att dämpa övergången mellan två rum och deras mattor. För det får ju inte bli för mycket, det är inte hemma hos en saudisk prins. Man får lätta upp det så att det passar i ett modernt skandinaviskt hem. Men etniska mönster och färgval såg jag i massor på Formex - och just i en variant som tonats ihop med det skandinaviska. Ethnic goes folklore. Gärna stiliserat grafiskt. En riktigt stor trend i höst tror jag. Jag har skrivit om hela den trendspaningen här. I det fantastiska rummet ovan som visas i Sköna Hem nr 9 ser du europeiska designklassiker som Gubi lampan, Howardsoffan i vitt, den euorepiska stilfåtöljen - och så möten med globala influenser som mattan. Och kikar man noga så även etniska ikat mönster på kuddarna. Just dessa godingar är från Chhatwal & Jonsson som också är de som fick trendspanas på Formex idag :)




Ett finfint överkast från samma leverantör. Lovely. Nu ni, är det bästa dagen som väntar här! Ha det bra :)



Bild Sköna Hem/ Chhatwal & Jonsson


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar