söndag 11 november 2012

ÖPPEN SPIS OCH HERRCLUBIG FARSDAG INTERIÖR


Grattis på fars dag alla fäder där ute :) Jag reflekterade lite över maken, och makens smak, gentemot min smak. Det har varit ganska tydligt att när vi har gått på husvisningar så har jag (och den kvinnliga delen i alla paren av grannar och vänner som man stött på på samma husvisningar) - gillat en typ av arkitektur. Kvinnorna drar på smilbanden och spinner som katter när det är lite sirligare och spont på väggen och spröjs på fönstren (om vi bortser från tvättstuge storlek och köksbänkar och sånt "funktionellt" som också vi väger in) och lite elegant. Medan maken och vännernas makar gått i taket på stort och kantigt och lådigt, gärna original 60-tal eller nybyggd funkis med stooora fönster i fönsterrader utmed hela väggar. Lådhus. Stort garage. Groventré. Rakare linjer överhuvudtaget. Mindre fluff. Min man är bra som motvikt mot min rosa ådra. Så i hans ära kommer här interiörer som är lite manligare, men som jag gillar lika mycket! Avskalat från fluff och färg, coola materialval som betong och puts på väggen, läder och parkett och herrclubig mörkt trä och midnattsblå kelim.



Rak öppen spis med schysst rå puts och rått tegel synligt. Möjligen lite för ljust och fluffigt i bakgrunden ;)




Och stora tunga materialval som marmorskiva i bordet på lågt stålunderrede. Härlig öppen spis som är genombruten så att den syns från två rum. Lovely. Lite mer avskalat och maskulint idag till makens ära alltså. Och jag tror att efter snart tio år som gifta har våra smaker "mergat" ihop till en skön blandning av bådas ursprunggstilar och blivit vintage goes modern plus genuina materialval plus aningen piff och så lite coola grejer på det. All min kärlek


Bilder Pinterest


PS På Hus & Hem bloggen visar jag en störtsnygg tunn bomullsduk med broderade stjärnor som kan passa en cool far idag. Klicka här

2 kommentarer:

  1. Vilket snyggt soffbord med carreramarmor! Är det ett Poul Kjaerholm bord?

    Inspirerande blogg!

    SvaraRadera
  2. Ja, bilden är inte från vårt hem, utan lånad från Pinterest som det står i bildkällan. Men ja, det ser ut som ett PK bord tycker jag med!
    Tack roligt att du tycker det är inspirerande här :)

    Karin

    SvaraRadera