lördag 23 mars 2013

EN OAS I STAN - GYSINGE I STOCKHOLM



Jag glömde ju helt att visa bilder från Gysinge Byggnadsvård som jag var på i veckan. Mitt på Östermalm, eller lite bakom mitt på. I alla fall väldigt centralt ligger den lugnaste lilla oas man kan tänka sig, man kliver liksom in i ett annat århundrade och pulsen sänks. Oljelampan utanför välkomnar en stadsmänniska på språng....




Denna lilla oas kliver man in på när man viker av från Storgatan. Jag har bott i en lägenhet ett stenkast härifrån. Ett kvarter typ. På nittiotalet. Millenniet. Och har aldrig sett denna oas, jag har aldrig klivit bakom de stora husen som radas upp mot gatan. (För jag gick mot andra hållet, Stureplanshållet, såklart...Lite enkelspåring när man är runt tjugo bast.) Hade jag gått bortåt och bakom de stora husen vid gatan hade jag sett att här bakom låg små låga, gamla hus, inte mer än 2-3 våningar höga, i varmt gula toner, och just den dag jag var där var det skimrande magiskt. Jag blev stående och tog in allt. Hur är det möjligt. Hur kan det ligga en hel oas här som jag aldrig sett? Tyst. Småskaligt och charmigt. Är det verkligen inne i Stockholm? Andas, luktar, tittar runt. Ler och går vidare.





Själva butiken Gysinge. Som doftar av linoljefärg och såpaprodukter. Linoljesåpa till handtvål på kund-wc, bara en sån sak. Detaljer som finns att köpa som föll mig på läppen var linoljefärgernas nyanser (aaahh, det finns ju inte en ful blå eller grå. Bara att blunda och välja.) Och fönsterbeslag i mässing, precis likadana som saknas ett par här hemma. Skall fylla på med det. Och köpa linoljefärg när jag kommer så långt. Och den där oljelampan vid entrén kanske? Hur flott är inte den istället för en marschall som står och skvimpar över röd stearin när man har fest? Insöp atmosfären och tog emot massa goda råd av ägaren och grundaren Göran Gudmundson. En liten liten pärla, en liten oas, till sidan om mitt i. Rekommenderas. Nu, är det lördagskväll och här packas det för fulla muggar. Utcheckning från ekorrhjulet väntar imorgon :)



Bild studio karin


1 kommentar:

  1. Härligt med sådana oaser! VI har Qvesarum här nere i Skåne, lika najs det!

    KRAM

    SvaraRadera