lördag 23 mars 2013

LÖRDAGSTIPSET VÅRSTÄDNING OCH KLÄDMAL




Hej lördag! Idag kommer ett inlägg som inte är så lördagsglammigt kanske, men för den som tar sig tid att fixa och vårstäda hemma i helgen... Vi tog över inte bara ett gammalt hus, vi tog även över små silvriga minimyggor som tjejerna kallade dem. Eller helt enkelt klädmal. Så hur gör man? Ja, töm garderober och dammsug och städa ur. Dammsug alla vinklar och vrår. Detta behövde inte vi göra, eftersom garderoberna och klädkamrarna så klart var tomma då vi tog över huset. Men jag försökte med insektsmedel och allt möjligt. Icke. De fladdrade i fönstren ändå. Men så hittade jag detta, olja från rödcederträ. Klädmal, pälsänger, loppor och löss och alla små kryp man kunde tänka sig gillade visst inte lukten och drog. Så jag beställde hem två flaskor, från Rödceder. Och flaskorna kom hem, jag sprayade den lilla klädkammaren helt i spont (och tusen små springor) under vindstrappen. (Utrymmet var tomt då så klart). Oljan doftade ljuvligt, som den färskaste eneträ om ni kommer ihåg från träslöjden de där smörknivarna man skulle tälja. Det liksom bara überdoftade äkta urskog, eller , typ, mansparfym a la skog, eller ett Byredoljus a la trä. Så gott. Jag sprayade en halv flaska i bara det lilla utrymmet, och hela övervåningen doftade av detta när man kom upp. Ganska påträngande doft, men gott. Och nu, tre veckor senare, kan jag bara konstatera att den dagliga åsynen av en liten silverfjäril i fönstret här och var - helt borta. Ingen. Nope. Hejdå. Ajöss. Alla drog. Den doften var verkligen magisk. Och det kändes bra att det var just ekologiskt också, inte giftig insekticid där det står spraya inte mot hunden eller barnen eller var ens inomhus eller ha gasmask eller ha inte akvarium i samma rum. Detta kunde man tydligen spraya PÅ sin hund om man ville. Och som sagt. Inte en klädmal sen dess :) Du hittar dem här. Bästa vårstädningstipset! 




Ett annat tips mot klädmal är att låta dagsljuset/ solljuset skina på kläder och in i garderoberna ibland (lämna dörrarna öppna). De små liven gillar inte ljuset.



Här kommer fullständig information om hur du sanerar ditt hem mot klädmal, pälsängrar, fågellöss etc:


Lever av hudavlagringar, damm, hår, fjädrar. Lätt att få in, svårt att bli av med pga äggen…ofta har man fler sorter om man upptäcker skadedjur….

Förebygg/ Undvik:
Dammsug (glöm inte att torka av lister etc). Städa!
Spraya gärna rödcederolja, placera rödceder under soffa och köksbänk, rödcederbollar i byrålådor och garderober
Inte ha kläder på golvet
Bara rena kläder i garderoben
De kläder som inte används för säsongen i vakuumplastpåsar
Kontrollera undanlagda textilier regelbundet
Inga matrester i köket

Bli av med:
Töm utrymmet (klk, garderob, byrå etc)
Dammsug, städa noggrant. Dammsug kringlister, springor. Frys in dammsugrpåsen, släng i plastpåse.
Tvätta allt (allt!) i garderoben i 60 grader
Det som inte går att tvätta i 60 grader (torktumla/torkskåp) kan frysas in i -18 i 3 dagar
Spraya rödcederolja längs golvlister, undermattor, där ni tror att ni har problem (textilier bör inte komma i kontakt med rödcederträoljan)

/Info via Rödceder.se





Bild studio karin


3 kommentarer:

  1. Hur gjorde du med dina kläder? Jag har precis flyttat in i min nya lägenhet. min rumskompis har redan bott där i en vecka innan jag flyttade in och igår hittade jag små fjärilar/malar som satt i taket, det visade sig vara klädmal. Typiskt!! precis när jag satt upp min alldeles nya garderob och fyllt den med kläder :(
    Använde du dig endast av sprayen eller hade du de så kallade fällorna också?

    SvaraRadera
  2. Hej, vilken osis :( Jag hade inga fällor, jag hann ju inte packa upp alla kläder, det som hade hunnit bli uppackat skakade jag ute och tvättade i 60 grader. Sen dess förvarar jag alla barnens och mina ullgrejer (koftor, tröjor, ullunderställ, sockor, mössor - rubbet) alltid i plastlådor med snäppbart lock, finns på exempelvis Clas Ohlsson. Och jag har blivit noga med att säsongsundanlägga kläder i vacuumpåsar (också från Clas O). Det är ju främst ullen de äter av och överlever av. Sprayade rikligt med denna olja. Och ja, de försvann... :)
    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Hej! Ohyra är ett otrevligt gissel! Jag har produkter i rödceder utplacerade i gardrober, lådor, skåp jag förvarar garn i, köksskåpen, tvättkorgen och i de skor jag använt under dagen (dock för att rödceder är både absorberande och luktar gott vilket gör att skorna mår bra). Jag har köpt mina produkter billigt och fått produkter formade efter mina egna önskemål via: Produkter i rödceder kan du köpa via: redcedarprodukter@gmail.com
    De sågar produkterna i Sverige så det finns alla möjligheter att få sin favoritform :-)
    Dessutom perfekt julklapp till de vänner som bor långt bort då ceder är väldigt lätt och jag kan lägga pengarna på presenten istället för porto.

    SvaraRadera