lördag 1 februari 2014

STILSÄKER MODERN-VINTAGE-MIX I KLASSISK VÅNING




Hej lördag! Idag skall vi kika på en bostad här i krokarna, en bekant till mig bor här och hon har inrett den med mycket säker hand. Hon har gjort det förr, om vi säger så :) En väldigt fin och väl komponerad mix av modern inredning och vintage möbler, en stilsäker blandning i en fantastisk vacker jugendvåning på flera plan. Modern vintage mix at its best. Välkommen in!




Matsalsmöbelns kombo gillar jag bäst. Ser ni hur fantastiskt bra stolarnas "knix" i de kromade rören passar bra med bordsunderredets större "knix" i golvhöjd. Fantastisk form-matchning som får gruppen att bara sjunga ihop. Att de sedan innehåller lite svart vardera gör ju att de bara ser ut att vara gjorda för varann. Ja, ni vet hur jag tjatar om bord-och-stolsmatchning, att akta sig för de gängse vanliga matchningarna och köpa bord och stol i samma serie, och istället hitta bord och stol som ger och tar från varann och skapar energi. Well, så här ser det ut när det blir bra. Och den helsvarta alkoven är riktigt spännande som fond åt matrummet.




Den klassiska jugendvåningen har fått ett toppmodernt kök, med kaxiga mässingslampor i sladd från taket.




Badrummet är också en favorit. Moderna betongkakel, som matchas med klassisk snickeriskåp och de fantastiska fönstrens form som syns extra väl med vita snickerier mot grå vägg. Och det badkaret! Aaahh.




Alla hallutrymmen och mellan-utrymmen har gråa väggar och vita snickerier, som betonar att vi är i en klassisk våning. Snygga kelimer ligger överallt.





Moderna hotellösningar runt sängarna, för att skapa mer garderobsutrymmen. Och läderknoppar från Superfront på garderobsdörrarna. Den spännande svarta detaljen runt sängen skapar sänggavelkänsla och mysfaktor och är ett säkert grepp.






Svart wc, och sakralt loft finns också. Ja, hela hemmet kan man förälska sig i här. Nu ni, är det lördag och bästa besök på g, så nu tar jag helg!



Bild Per Jansson fastighetsförmedling






2 kommentarer:

  1. Hej Karin!

    Det var ett tjusigt hem, tack!

    Apropå ditt bord-stolar-tips: Jag skulle verkligen behöva hjälp med ett sådant! Jag och min sambo fick för ett par månader sedan hem ett vitt Hay T12-bord med plywood-kanter, i största storleken (250x120cm) - vi gillar stora bord där man kan lämna spel och teckningsgrejor framme på ena sidan och ändå äta middag med familjen utan problem, samt att kunna ha många hemma på middag förstås. Hur som helst så har vi problem med stolarna.

    Vi köpte hem 8 stycken Hays J77-stolar i naturträ för att matcha den plywood-kant som finns. Så blev det olika form men ändå en anknytning mellan stolarna och bordet i färgen. Tyvärr var träfärgen på stolarna ljusare än kanten, men värst var att stolarna var helt omöjliga att sitta på en längre stund, de var så obekväma! Så beställde vi istället hem Muuto Visu ek med ekben. Vi hade provat dom innan och tycker allmänt att plywoodstolar är bekväma och dessutom lätta jämfört med trästolar. Tyvärr gillade vi inte ekfärgen då, men när vi satt och beställde hoppades vi att det var för att vi hade sett dem med de glada färger som finns i övrigt på stolen och då passar inte riktigt eken in. Nu har vi fått stolarna och vi gillar inte färgen på eken, och kanske inte formen på stolarna till bordet heller. De är lite låga och burkiga. Min sambo tycker att vi ska ha vita stolar till bordet, men jag tycker att rummet allmänt är så vitt att det skulle behövas någon annan färg. Färgerna i vardagsrum och matrum (som är i fil) är vitt, grått, ek, beige och så lite lila "stänk". Sambon tycker att samma stolar men i vitt och med ekben skulle vara bra, och jag tänker väl att med ditt tänk med antingen färg eller form lika så är det ju ett bra alternativ där man fångar bordets båda färger. Men jag gillar inte den varianten riktigt. Själv blev jag just idag mer förtjust i varianten med vit sits och vita stålbenen till.

    Sammantaget så är vi just nu besvikna och villrådiga. Nästa stolar vi köper måste vara rätt, vi kan inte lägga 1500 kr på att skicka tillbaka stolar en gång till sen. Jag undrar därför om du möjligen har möjlighet att ge något bra tips till oss? Förstår verkligen om du inte har tid, lust eller möjlighet - men gör en chansning och frågar i alla fall!

    Stort tack för en mycket härlig blogg i övrigt, jag upptäckte den just när jag letade tips på bord och stolar i höstas och följer den allt sedan dess!

    SvaraRadera
  2. Hej
    å vad roligt att höra från dig!!!!!Men du vilket hem!!! Dit vill vi gärna=) Hur kontaktar jag henne? Och du de andra du nämde är jag oxå jätteintresserad av , !!!! Min mail johanna.flyckt@hotmail.com

    SvaraRadera