onsdag 25 juni 2014

FÄRGKOMBINATION FÖR BRUNT HUS OCH VITA KNUTAR



Hej! Nu var det ett tag sedan jag tog en läsarfråga, och det damp in en trevlig sådan idag. Läsaren har ett brunt hus med vita knutar, och ett brutet tak, byggt på 20-talet. Utan att ha sett huset kan jag gissa att det kan röra sig om ett nationalromatiskt hus (ett sent sådant) eller 20-tals klassicism. Eventuellt inslag av stilarna i varann, stilarna gick ofta omlott i varann, eller levde parallellt under 00-, 10- och 20-talen. Tjärade bruna hus hade ofta vita knutar. Läsaren önskar måla dörren och tänkte sig vitt först, som fönstren. Och vad tror jag var frågan? Jo, jag tycker inte att huset skall ha vit dörr, om du nu frågar för att få ett tidstypiskt korrekt svar. Dörren hade ofta en tredje färg utifrån fasad och knutfärger under de klassiska decennierna, och jag gissar att din dörr kanske var grön, eller möjligen engelskt röd. Grön är väldigt vanlig kombination med brunt och vitt. Denna bild visar Villa Mullberget på Djurgården, en nationalromantisk villa från 1909 av Ragnar Östberg. Detta hus har förvisso inte vita knutar, men visar en mycket fin grön kombo mot det bruna. Och snön kan ge föraningar om att det är snyggt att blanda in vitt i fasaden :) Denna gröna, lite lindblomsgrön-oliv-djurgårdsgröna, är en färg som blir jättefin på din dörr. Troligen finner du en färg som heter Djurgårdsgrön i din färghandel, kika på den och börja prova utifrån den. Lycka till.

PS Jag är ledsen för snöbilden mitt i sommarn... Men som vädret är just nu så kanske det är ok.



Bild via Wikipedia


1 kommentar:

  1. Åh, det är ju som vårt hus! Så kul!! Jag skall spana in grönt när det blir dags att måla om dörren (eller helst byta tillbaka till originalpardörrarna som är kvar på vinden, skall bara övertyga maken först!). Kanske grönt kan vara en trevlig färg för trädgårdsmöblerna också!?

    SvaraRadera