tisdag 3 mars 2015

NU VÄCKER JAG VÅREN HEMMA



Du ska inte tro det blir sommar, ifall inte jag sätter fart.... Nu tar sommaren vid i krukorna, precis där jag lämnade den i höstas. Eller, våren tar vid i alla fall. Uppvaknandet. (Det är inte min bild ovan, denna är lånad här.) Jag har provat att övervintra ett gäng pelargoner två vintrar nu, och det har fungerat riktigt bra måste jag säga. De blev jättestora förra sommaren, eftersom de är ju flera år gamla nu. Så det har varit ett roligt projekt. 




Här ses mina krukor när jag i oktober planterade om dem i mindre krukor, och ställde dem svalt i källarens fönsterbrädor (visat här). Jag har vattnat sparsamt nån gång i månaden under vintern. Och nu i helgen tyckte jag att det var dags att väcka våren i krukorna. Tjohoo! Krukorna ovan (bild från när de planterades in i höstas) togs fram från de svala källarfönstret, jag hällde på näring och gav dem en hel dusch så jorden blev blöt. Och klippte ned dem lite till, bort med dött och torrt. Gudars vad gott det doftar att pilla och klippa med pelargonerna, de doftar precis som på sommaren. Och nu är står de i fönstret igen  och är väckta, och suger upp näring i sina nyklippta stänglar. Jag ska plantera om dem i fräsch jord också framöver. Får se hur experimentet löper i år. Bara att vänta. Men nu är de väckta från vinterdvalan, yay!


Bild 1 studio karin, bild 2 Dagmars Kitchen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar