måndag 6 mars 2017

VÅRBESTYR



Hej måndag efter regionens (min i all fall) sportlov! Knappt har skidunderställen hamnat i tvättkorgen så vänder vi blad. Eller nåt annat passande ordvitsigt - för nu är det ju dags för just blad och grönt och skönt och vår. Det är mars och jag skall väcka mina pelargoner! Så de hinner vakna tills det är dags att komma ut, när minusgrader är borta framåt maj... Alla tio pelargoner som står i källaren och sover, nedklippta och torra i källarfönstren, skall väckas. Där finns vanliga pelargoner, Mårbacka och ett helt gäng dr Westerlund. Nu skall jag börja med att duscha dem alla, och väcka dem ur vintertorkan. Det gör jag några gånger, och om någon eller några veckor fyller jag på med lite ny jord och tar fram krukorna till varmare rum än källaren. Då är de på g ordentligt sedan tills jag ställer ut dem lagom tills minusgrader är borta på natten - i slutet av april början av maj brukar jag ställa ut dem. Men vi börjar med en godmorgondusch. Redan idag. Bild lånad från Gardenista, men den skvallrar om den skira känslan som är på g här hemma med de sovande stjälkarna. Trevlig måndag på er!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar